Parkowanie prostopadłe to najczęstsza metoda parkowania pojazdów. Często spotykamy się z nią w centrach handlowych, na stacjach benzynowych i otwartych parkingach, gdzie pojazd jest zaparkowany prostopadle (lub pod kątem 90 stopni) od ściany lub krawężnika, stąd też nazwa samego manewru. Poza istotną różnicą w odniesieniu do parkowania równoległego, toczy się stała debata na temat lepszego sposobu parkowania prostopadłego. Poniżej przyjrzymy się bliżej owym sposobom, ale wcześniej scharakteryzujemy sam manewr w odniesieniu do przepisów ruchu drogowego.
Parkowanie w świetle przepisów ruchu drogowego
Parkowanie prostopadłe to manewr, który obowiązkowo powinien znać każdy szanujący się kierowca, nic zatem dziwnego, że przykłada się do niego tak istotną wagę podczas kursu nauki jazdy, a jego prawidłowe wykonanie często spędza sen z powiek kursantom. Nie starczy jednak nauczyć się go wyłącznie na potrzeby egzaminu, ale trzeba potrafić umiejętnie wdrożyć go w życie, co będzie przydatne podczas codziennego korzystania z samochodu. W rzeczywistości miejsc do zaparkowania prostopadłego jest najwięcej, a każde z nich jest zazwyczaj wydzielone przez białe linie.
Według obowiązujących w Polsce przepisów, artykułowanych w paragrafie 45 Kodeksu Drogowego, parkowanie pojazdu jest „dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia”. Równocześnie, zgodnie z tym samym przepisem „kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej”.
Poza tymi przepisami, odnoszącymi się zarówno do prostopadłego jak i równoległego parkowania, warto zawsze pamiętać o możliwości swobodnego opuszczenia samochodu przez kierowcę i pasażerów po zaparkowaniu. Zajmijmy się teraz bardziej szczegółowo obydwoma wariantami parkowania prostopadłego, wskazując na ich zalety i wady.
Parkowanie prostopadłe tyłem
Chociaż większość kierowców przyznaje, że unika tego sposobu, to jednak zdaje się, że jest to w praktyce łatwiejsza do wykonania opcja w przypadku parkowania prostopadłego. Parkowanie tyłem jest o tyle łatwiejsze, że auto jest wtedy znacznie bardziej zwrotne i łatwiej jest nim precyzyjnie manewrować, a to dzięki lusterkom bocznym samochodu. Podczas jazdy do przodu tak naprawdę nie widać paneli bocznych pojazdu i przez to trudniej określić odległość od sąsiednich samochodów. Ponadto niektóre nowoczesne auta są wyposażone w kamery cofania i czujniki, co znacznie ułatwia parkowanie tyłem, nie wspominając już o modelach, w których całość manewru została zautomatyzowana.
Sam manewr należy rozpocząć od włączenia kierunkowskazu i wstecznego biegu, a następnie ustawiając się prostopadle do auta znajdującego się na parkingu, powoli jechać do tyłu, skręcając kierownicą w stronę wolnego stanowiska postojowego tak, aby ostatecznie ustawić pojazd równolegle do pozostałych samochodów.
Parkowanie prostopadłe przodem
Nie rozstrzygniemy w tym miejscu sporu kierowców, który sposób jest lepszy, ale parkowanie przodem również posiada swoje zalety. W tym przypadku również włączamy kierunkowskaz, ale tym razem jedziemy do przodu i skręcamy mocno w miejsce wolnego miejsca dopiero wtedy, gdy nasze boczne lusterko minie samochód, przed którym będziemy parkować. Także i tutaj liczy się precyzja i wyczucie samochodu, no ale wszystkiego można się nauczyć!