xpresslane.pl

Motoryzacja i nie tylko

wymiana koła w samochodzie
Motoryzacja Warsztat

Wymiana koła w samochodzie – praktyczny poradnik

Nowoczesne samochodu rzadko kiedy wymagają od ich użytkowników jakiejkolwiek ingerencji w swoją strukturę. Często jedynym wpływem na samochód, jaki ma kierowca, jest ustawienie intensywności podświetlenia zegarów, czy też ustawienie korektora barwy dźwięku w radiu. Jest jednak pewien wyjątek, który niezależnie od wieku auta, dotyka każdego kierowcę. Mowa oczywiście o przebitej oponie oraz konieczności jej wymiany. Jak powinna przebiegać wymiana koła w samochodzie, a także, z jakiego powodu jest to tak ważne?

Dlaczego trzeba zmieniać przebitą oponę?

Z jakiego jednak powodu trzeba sobie tym zaprzątać głowę? Dlaczego trzeba wiedzieć, jak wymieniać koło w samochodzie i z jakiego powodu koniecznie trzeba to zrobić, gdy tylko napotka się z oponą problem? Jak się okazuje, jest to krytycznie ważne dla bezpieczeństwa samochodu.
Przebita opona jest natychmiastowo wyczuwalna przez kierowcę. Auto traci swoją stabilność, wytraca prędkość, często także wpada w niewielkie poślizgi. Jest to wyraźny sygnał, że z oponą stało się coś złego. Jej natychmiastowa wymiana jest konieczna, ponieważ kontynuowanie jazdy z takim kołem to po pierwsze ogromne ryzyko całkowitego zniszczenia felgi, a po drugie, praktycznie pewny wypadek.

Jak wymienić koło w samochodzie?

Jak więc widać, nie ma co ryzykować, tylko po wyczuciu niekojąco zachowującego się samochodu, czym prędzej trzeba stanąć i dokonać wymiany koła. Jak jednak to zrobić?
Do wymiany koła potrzebne będą tak naprawdę tylko dwa elementy. Mowa jest oczywiście o lewarku, dzięki któremu podniesiemy auto, a także specjalny klucz, który posłuży do odkręcenia koła. Oba te narzędzia powinny znajdować się na wyposażeniu każdego auta. Jak zatem dokonać takiej wymiany?
Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, to poluzowanie kluczem śrub, tak aby dało się je łatwo odkręcić. Co bardzo ważne, należy to zrobić jeszcze przed tym, gdy podniesie się auto lewarkiem. Po podniesieniu odkręcenie śrub stanie się niemożliwe, ponieważ koło będzie się samoistnie obracało. Gdy śruby zostaną poluzowane, należy auto podnieść na lewarku na około 10 centymetrów. Co jednak bardzo ważne, trzeba lewarek zahaczyć w odpowiednim miejscu, blisko koła, które się będzie wymieniało.
Po podniesieniu auta należy odkręcić śruby. Najlepiej odkręcać je po przekątnej, tak aby nie powstały nadmierne naprężenia na ich gwintach. Po tym należy zdjąć koło i na jego miejsce włożyć zapasowe. Podobnie jak przedtem tak i teraz należy śruby przykręcać po przekątnej. Ostatnim krokiem jest zwolnienie lewarka, a także, gdy koło już stanie stabilnie na podłożu, silnie przykręcić kluczem śruby.