xpresslane.pl

Motoryzacja i nie tylko

czy można mieszać płyn chłodniczy
Warsztat

Czy można mieszać płyn chłodniczy?

Jest wiele rzeczy, które musisz zrobić, aby utrzymać swój pojazd w dobrym stanie technicznym, aby mógł on działać płynnie, a koszty ewentualnej naprawy były jak najniższe. Poza wymianą oleju, regularnym sprawdzaniem hamulców i wymianą opon, kolejną rutynową czynnością jest pilnowanie stanu płynu chłodzącego w pojeździe. Jest to niezbędne, aby silnik nie przegrzewał się i nie powodował poważnych uszkodzeń, zagrażających bezpieczeństwu podczas jazdy. Ale problem wielu ludzi polega także na tym, czy przy tak wielu dostępnych na rynku rodzajach można mieszać płyny chłodnicze? Ogólnie odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna.

Specyfikacja płynów chłodniczych

Płyn chłodniczy (glikol etylenowy lub glikol propylenowy) jest używany w samochodzie do kilku celów. Podstawową funkcją jest, zgodnie z samą nazwa, odprowadzanie ciepła, a co za tym idzie ochrona i przedłużenie sprawnego działania układu chłodniczego. Jest to szczególnie istotne w okresie letnim, kiedy zniwelowanie ciepła w silniku auta pozwala uniknąć przegrzania. Płyn chłodzący pomaga również w utrzymaniu czystości układu chłodzenia pojazdu dzięki inhibitorom rdzy. Brud i inne cząsteczki mogą zatkać układ chłodzenia i powodować poważne problemy.

Płyny chłodnicze dostępne są w różnych kolorach, wskazując na substancje na bazie której zostały wyprodukowane i na specyfikę działania. Różowe, czerwone, pomarańczowe, niebieskie, zielone i żółte płyny mogą dla świeżo upieczonego kierowcy stanowić niejakie utrudnienie przy podejmowaniu decyzji. Na szczęście wszystkie one mają szczegółowe opisy zawarte w instrukcji, pomocne przy wyborze. Najłatwiej oczywiście zastosować taki, który aktualnie znajduje się w samochodzie.

Czy można mieszać płyn chłodniczy?

Podstawowa zasada powinna być taka – jeśli nie jesteś ekspertem od dokładnego składu chemicznego i reakcji różnych typów substancji, trzymaj się zaleceń producenta i nie eksperymentuj! Zmieszanie niewłaściwych rodzajów może spowodować uszkodzenie chłodnicy i układu chłodzenia, co może z kolei prowadzić bezpośrednio do uszkodzenia silnika lub pompy paliwowej. W przypadku takich defektów rachunek za konieczną naprawę może naprawdę doprowadzić do zawału!

Generalnie jednak mieszanie płynów chłodniczych jest dopuszczalne, jednak należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. To o czym już wspomnieliśmy – nie wolno mieszać płynów wyprodukowanych w oparciu o różne technologie, przykładowo tych zawierających krzemiany, z płynami które ich nie zawierają. Wynika z tego także zakaz mieszania specyfików starszej generacji z tymi nowszymi. Tylko płyny chłodnicze o takich samych parametrach nadają się do łączenia. W przeciwnym wypadku uzyskamy, zamiast płynnej substancji chłodzącej, coś na kształt syropowatej galaretki. Jak można sobie wyobrazić, jeśli płyn chłodzący w aucie stanie się gęsty, nie będzie mógł on płynnie spływać z chłodnicy do silnika i utrzymywać go w takim stanie, jaki powinien być. Może to doprowadzić do poważnych problemów, jeśli silnik zacznie się przegrzewać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.